Millainen on hyvä ryhti?

Olet varmaan kuullut, että huonolla ryhdillä on vaikutusta niska-hartiaseudun ja selän vaivoihin. Onko hyvältä näyttävä ryhti kuitenkaan ratkaisu ongelmien poistoon? Millainen on hyvä ja optimaalinen ryhti?

Luotisuoralla ryhdillä tarkoitetaan ryhtiä, jolloin sivusta katsottuna korva, olkapää, lonkka, polvi ja nilkka ovat suorassa linjassa. Luotisuoran ryhdin on ajateltu olevan ihanteellinen asento, sillä silloin kuormitus jakautuu tasaisesti, mikä kyllä vähentää TULE-kipujen syntymistä. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt ettei ryhdin merkitys kiputilojen syntymiseen ole niin selkeä kuin on ajateltu. 

Sen sijaan tuki- ja liikuntaelin kiputilojen syynä näyttää olevan useimmiten pitkä staattinen asento. Lihasten ollessa pitkään kovassa jännityksessä alkaa mm. kudosten aineenvaihdunta heikentyä. Epämukavuuden ja kivun tunne esimerkiksi selän alaosassa ei siis välttämättä johdu huonosta ryhdistä, vaan liikkumattomuudesta. 

Pelkän hyvän ryhdin sijasta kiinnitä huomiota asentojen vaihteluun ja paikallaan olon tauottamiseen!

Yhtä oikeaa asentoa ei ole. Keho on tehty liikkumaan eikä olemaan paikoillaan pitkiä aikoja. Ajoittain on hyvä istua lysähtäneenä tai seisoa hetki niin, että paino on enemmän toisella jalalla.

Kuitenkin on tärkeää muistaa, että kipu on aina yksilöllistä ja kiputilat voivat olla useamman tekijän summa. Jos koet, ettei liikkeen lisääminen ja asentojen vaihtelu auta, niin varaa aika fysioterapiaan. Lähdetään yhdessä etsimään keinoja, joilla oireista päästäisiin eroon.