“Ensi viikon maanantaina aloitan terveellisen elämän!”

Tuttu lause myös omasta suustani. Usein tämä lausahdus pääsee suusta ulos, kun on tullut vedettyä oikein kunnon hiilariähkyt ja olo on kuin merileijonalla. Ennen maanantaita pitää pitää “viimeinen ehtoollinen”, eli tyhjentää kaapit herkuista etteivät ne aiheuta viikolla houkutuksia.

Maanantai tulee ja terveellinen elämä alkaa. Syön super terveellisesti ja harrastan liikuntaa. Tiistai ja keskiviikko menee myös aika kivasti. Keskiviikon ja torstain välisenä yönä olen nukkunut hieman huonosti. En jaksa tehdä aamulla kunnon eväitä töihin. Kahvitauolla huomaan työkaverin tuoneen pullaa töihin tarjolle.… ei kai yksi pulla haittaa? Työpäivän jälkeen väsyttää, olen kiukkuinen ja menen nälkäisenä kauppaan. Nappaan pakastepitsan ja suklaapatukan, koska ei kiinnosta tehdä ruokaa. Lihaksiakin hieman särkee enkä jaksa lähteä tänään lenkille. Niin ja viikonloppuna on ystävän tuparit. Aloitan terveellisen elämän ensi viikolla…

Kuulostaa varmaan tutulta ja olet varmaan käynyt läpi saman prosessin. 

Elämäntapojen muuttaminen ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kyllä edes yhdessä viikossa tai kuukaudessa. Se on pitkä prosessi, joka vaatii paljon ajatustyötä. 

Harkintavaihde: Tiedostat, että elämäntavoissa olisi parannettavaa. Olet mahdollisesti etsinyt netistä sinulle sopivaa personal traineria tai verkkovalmennusta. Nyt on aika pohtia mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja kuinka muutokset vaikuttaisivat sinulle tärkeisiin asioihin?

Päätös: Olet tehnyt päätöksen, että muutat elämäntapoja terveyttä edistäviksi. Onkin aika pohtia selkeä tavoite ja tehdä suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi. Pohdi mitkä asiat voisivat olla esteenä tavoitteeseen pääsyssä? Kuinka selätät esteet ja saavutat tavoitteesi? Näitä asioita on hyvä pohtia etukäteen, jotta muutosprosessi ei lässähdä heti ensimetreillä.

Toiminta: On aika ottaa huolella tehty suunnitelma käyttöön. Alkuun uusien asioiden sisäistäminen osaksi arkea on haastavaa ja voi vaatia kovaakin kurinalaisuutta. Viikkojen edetessä asiat muuttuvat osaksi päivittäisiä rutiineja. Personal trainerin merkitys nousee tässä vaiheessa esille. Hän ohjeistaa ja kannustaa sinua pitämään kiinni suunnitelmasta ja huolehtii, että pysyt oikealla polulla. 

Ylläpito: Hienoa olet sisäistänyt useita terveyttä edistäviä asioita osaksi arkea! Tämä vaihde kehittyy jatkuvasti. Osaat jo itsenäisesti tehdä hyviä terveyttä edistäviä valintoja. PT:n avustuksella voit laajentaa omaa osaamistasi ja lähteä kohti uusia tavoitteita ja haasteita.

PhysioTrainer on fysioterapeutti ja personal trainer samassa paketissa. Tämän vuoksi PhsyioTrainer on juuri oikea valmentaja sinulle, joka haluat kehittää hyvinvointia ja terveyttäsi. Tuki- ja liikuntaelinoireet tai perussairaudet, kuten astma, diabetes tai korkea verenpaine eivät ole esteenä valmennuksen aloittamiseen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *